Folosim cookies pentru a-ți oferi o experiență îmbunătățită în site-ul nostru. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Comunicare fără conflicte în echipă? Da, este posibil. Cu Process Communication Model
Fiecare dintre noi are o preferință pentru modul de a comunica și așteptăm din partea celorlalți să comunice cu noi în acest fel. Doar că dacă nu cunoaștem aceste lucruri avem șanse mari să intrăm în conflict.
Secretul în a comunica eficient este identificarea acestor preferințe și adaptarea mesajului pe care vrem să-l transmitem. Și puteți face asta aplicând instrumentele din Process Communication Model.
Rezultatele sunt uimitoare și schimbă radical relațiile cu ceilalți, productivitatea tuturor și nivelul de stres este mult redus.
Este un foarte bun instrument pentru dezvoltare individuală, dar și a echipelor ce poate fi aplicat cu rezultate încă de la primele interacțiuni cu conceptele PCM.
Cum folosești Process Communication Model în relația cu echipa internă?
Indiferent cu cine trebuie să lucrezi, va trebui să comunici cu el/ea. Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să asculți modul în care persoana sau persoanele respective vorbesc. Aici vei căuta 6 tipuri de limbaj sau percepții, corespunzătoare cu 6 tipuri de personalitate. Le vei auzi pe toate, însă una dintre ele va fi predominantă pentru fiecare.
Iată câteva elemente pe care să le ai în vedere despre cele 6 percepții și 6 tipuri de personalitate.
Ascultă cu atenție modul în care vorbesc ceilalți.
Gânditorii – sunt persoane analitice, logice, orientate pe detalii concrete, care oferă foarte multe informații precise, exacte și care cer informații atunci când nu au, prin întrebări specifice. Lucrează foarte bine cu cifre și timeframe-uri. Vorbesc despre idei, gânduri, informații.
Perseverenții – sunt persoane care evaluează prin opinii, care au un set de valori bine stabilit, în funcție de care evaluează tot ce-i înconjoară. Sunt devotați și conștiincioși, exprimă cu ușurință opinii și apreciază atunci când sunt consultați.
Tips: schimbă păreri cu ei, dar întotdeauna apreciază părerea exprimată de un perseverent. Consultă-te cu ei, implică-i în procese, proiecte etc. Au nevoie să fie respectați pentru valorile pe care le au.
Empaticii – evaluează oameni și situații prin intermediul sentimentelor, a modului în care se simt. Vorbesc de regula despre sentimente și tot ce ține de stimuli senzoriali (vizual, auditiv, kinestezic, olfactiv, gustativ), folosind un ton cald, blând și expresii la fel de calde.
Tips: arată-le aprecierea pentru ei, ca persoană, fără legătură cu rezultatele sau valorile pe care le au. Găsește soluții pentru a hrăni pozitiv cele 5 simțuri: zâmbește-le, vorbește cald, oferă, poate, o îmbrățișare din când în când.
Promotorii – sunt persoane care apreciază acțiunea, incitația, autosuficiente și care se descurcă în orice situație. Preferă comunicarea succintă, directă și caută să obțină rezultate imediate. Folosesc tonuri directoriale și, de regulă, verbe imperative, în loc de întrebări.
Tips: poartă discuții scurte, concise și acționabile. Oferă-le provocări și nu impune prea multe reguli.
Rebelii – exprimă cu ușurință aprecierea sau dezaprecierea în legătură cu oameni, situații etc. Nu vor avea nicio problemă să spună că nu le place ceva anume sau cineva anume. Folosesc tonuri energice și limbaj vioi, glumeț, “colorat”, interjecții etc. Sunt creativi și jucăuși. Nu le plac detaliile sau regulile, au nevoie de libertate pentru a-și putea manifesta creativitatea.
Tips: Caută să faci din munca lor o joacă, să privească taskurile altfel decât un nou livrabil de care, poate, s-au săturat. Fă glume cu ei, fii prietenul lor, râdeți împreună.
Imaginatorii – sunt persoane introvertite, reflexive, de regulă pasive, care preferă timpul și spațiul propriu. Apreciază directivele și indicațiile foarte clare în legătură cu ceea ce au de făcut. Într-un grup stau de regulă izolați, nu vorbesc neîntrebați.
Tips: folosește în mod exclusiv tonuri directoriale, imperative, cu ei, oferindu-le timp și spațiu de reflexie asupra a ceea ce au de făcut. Stabilește foarte clar pașii și deadline-urile.
Identificarea acestor caracteristici te va ajuta să înțelegi nevoile de comunicare ale celorlalți, dar și ale tale, și să aduceți comunicarea la un numitor comun pentru a optimiza cea mai de preț resursă finită pe care o avem – TIMPUL.
Poți afla tipul tău de personalitate, dar și al membrilor echipei participând la un seminar Process Communication Model undei vei primi profilul de personalitate și toate informațiile de care ai nevoie pentru a aplica cu succes modelul în comunicare. Următoarea sesiune este programată pentru 28-30 septembrie 2023.
Vezi articolul complet al lui Costin Cadelcu aici.
Related Posts
Leadership orientat spre oamenii și țelurile organizației
În 1970, Robert Greenleaf a demonstrat că modelul tradițional de conducere, cel bazat pe comandă și control, conform căruia conducătorii își exercitau singuri puterea câștigată din vârful ierarhiilor organizaționale și se axau strict pe atingerea obiectivelor și pe interesele proprii, neglijând oamenii, devenise demodat și contraproductiv. Autorul a acreditat ideea că liderii au menirea să …
Comportamentul de lider nu se învaţă…se antrenează| Leadership 360
Comportamentul de lider nu se învaţă prin acumularea de informaţii şi know-how, deşi, cu siguranţă, literatura de specialitate poate fi utilă. Pe parcursul celor 18 ani în care au format lideri, experţii EXEC-EDU au constatat că eficienţa unui program de leadership creşte atunci când conştientizezi ca procesul de dezvoltare vine din interior. Leadership-ul nu se …
Facilitare…grafică
Facilitarea grafică este practică de a folosi cuvinte & imagini pentru a crea o hartă conceptuală a conversaţiei, înainte, în timpul sau după ce conversaţia a avut loc. Folosirea imaginilor şi cuvintelor pentru a face schimb de idei şi pentru a crea legături, are o istorie îndelungată, începând cu scribii din vechime. Scribii au existat …
O poveste adevărată despre comunicare eronată și conflict
Să vă spun o poveste (adevărată) despre comunicarea eronată, conflict și gestionarea stresului. Am participat odată la un curs intensiv de o lună despre cum să-ți înființezi afacerea de livrare de servicii de training. Acest curs a adus o valoare imensă vieții mele de trainer și proprietar de afacere. În fiecare zi, timp de 30 …