Folosim cookies pentru a-ți oferi o experiență îmbunătățită în site-ul nostru. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Business cu personalitate
În urmă cu mai mulţi ani am terminat facultatea de marketing şi îmi amintesc că unul dintre primele lucruri despre care învăţăm acolo erau cei 4P – Produs, Preţ, Promovare şi Plasament – descrişi de Philip Kotler în cartea “Marketing Management”. Deşi în februarie 2011 lucrarea de mai sus a ajuns la cea de-a 14-a ediţie (da, aţi citit bine), ea omite în continuare să pună în perspectiva „un P” extrem de important şi anume People, sau dacă e să fim şi mai specifici, Personality. De 8 ani lucrez transformări personale sau organizaţionale, iar în ultimii doi m-am folosit puternic de un instrument care m-a fascinat: Process Communication Model – o teorie de personalitate şi comunicare premiată, folosită la NASA şi în pregătirea comunicaţională a preşedinţilor americani. În timpul ăsta am avut prilejul şi privilegiul să învăţ din varietatea clienţilor mei: organizaţii mari sau mici, naţionale sau multinaţionale, for profit sau non profit. Mai jos, vreau să împărtăşesc cu voi 3 idei pe care le consider de maximă importanţă, desprinse din munca şi provocările acestor ultimi 8 ani:
E despre cum, nu despre ce
Toată educaţia noastră academică e despre ce. Fie că vorbim de gimnaziu, liceu sau facultate, focusul cade pe a memora şi reproduce conţinut. În şcoală, cum facem ce facem este marginal. Iar apoi intrăm în business, ca angajaţi sau antreprenori şi aici totul se schimbă. Aici, aproape totul este despre cum: cum vorbim, cum prezentăm, cum ne înţelegem pe noi înşine şi cum ne înţelegem clienţii, cum gestionam crize şi cum colaborăm. Iar cum-ul, la nivelul său cel mai intim, îşi are rădăcina în structura personalităţii noastre. Organizaţiile ar trebui să mute din ce în ce mai mult focusul de pe „ce”, pe „cum”, pentru că dacă “cum”-ul e bun, “ce”-ul vine de la sine.
Personalitate vs. Competente vs. Cunoştinţe
Să ştiu în teorie cum să conduc o maşină = cunoştinţe. Să pot să o conduc fără să mă mai gândesc la fiecare pas din proces = competențe. Cum anume o conduc astfel încât cineva alege să meargă cu mine în locul altuia, amprenta mea personală asupra condusului = personalitate. În lumea în care trăim personalitatea a ajuns să devină cel mai puternic diferenţiator. Personal sau profesional. Internetul ne asigură accesul la toate cunoştinţele posibile (lucru radical diferit în urmă cu 10-20 de ani). Programele de formare, coaching sau mentorat ne sprijină în internalizarea cunoştinţelor şi în transformarea lor în competente. În timp ce, în final, personalitatea determină felul în care oameni cu cunoştinţe şi competențe similare sau identice vor aborda o provocare. Culturile organizaţionale eficiente, acest Sfânt Graal al zilelor noastre, nu sunt altceva decât excelenta armonizare a personalităţilor diferite într-o organizaţie în slujba unei viziuni şi a unor obiective comune.
Plante, nu piuliţe
Abordarea organizaţională tradiţională, aidoma procesului de educaţie formală, este să formăm oameni (piuliţe) care să se potrivească mecanismului (organizaţiei). Oricând unul “se defectează”, el poate fi înlocuit cu relativ mare uşurinţă şi minime pagube. În timp ce abordarea aceasta era perfect validă şi justificată într-o perioadă în care ponderea muncii era de rutină şi nu presupunea în niciun fel creativitate sau inovaţie, în zilele noastre povestea asta arată radical diferit. Astăzi, cele mai performante organizaţii sunt cele care înţeleg că potentielul oamenilor lor reprezintă cel mai puternic vector de creştere de care dispun. Iar buna sa cultivare reprezintă singurul diferenţiator sustenabil pe termen lung. Liderii acestor organizaţii se comportă ca nişte grădinari iscusiţi, care înţeleg că potenţialul fiecărui om iese la iveală când este cultivat în modul curespunzator. Ei observă şi cultivă, în loc să măsoare şi să taie. Pentru că înţeleg că businessurile cu personalitate au la baza personalitatea oamenilor care le compun.
Autor: Paul Olteanu
Articole similare
Strategic sau operaţional în activitatea unui manager?
Studiu de caz – program organizat de EXEC-EDU pentru o companie din IT&C Ce procent din atribuţiile unui manager reprezintă parte operaţională şi cât reprezintă analiză, decizia proactivă şi generarea de soluţii inovative? Cât timp alocă managerul în înţelegerea profundă a strategiei companiei, a identificării oportunităţilor şi ameninţărilor din piaţă, a evaluării deciziilor care influenţează …
De ce este greşit să îţi poziţionezi produsul/serviciul ca lider de piaţă?
Se spune că poziţionarea de brand este un concept demodat. Nimic mai fals. Nici un brand puternic nu a avut succes fără o strategie de poziţionare excelentă, fără să construiască o diferenţă relevantă în mintea consumatorului care, în timp, îi atribuie un element definitoriu, o caracteristică unică, numai a sa. Şi totuşi, mulţi au uitat …
#HRBeyond: Oana Noemi Trucă (Skanska) – ”Când mă uit în urmă la cariera mea, îmi aduc aminte de o scenă din filmul Star Wars”
HR BEYOND: Oana Noemi Trucă, HR Manager Skanska 1. Care a fost momentul magic în care ați decis că vă doriți o carieră în HR? Dintotdeauna am fost orientată către oameni, către a-i servi și sprijini pe cei din jurul meu, cu o mare dorință de a-mi aduce aportul personal la construcția unei lumi mai …
De ce sunt respinşi şi ignoraţi oamenii tăi de vânzări?
Cele două reguli despre îmbogăţire pe care le-am reţinut de la Warren Buffet sunt “Întotdeauna cumpăra ieftin şi vinde scump” şi “Dacă toţi cumpăra, tu trebuie să vinzi. Iar când toţi vând, tu trebuie să cumperi”. Nu-i prost deloc bătrânelul acesta, nu-i aşa? Apoi, dacă pleci des urechea la replicile clienţilor că “nu sunt bani” …