Folosim cookies pentru a-ți oferi o experiență îmbunătățită în site-ul nostru. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Lecția de chimie sau cum să comunici cu oameni diferiți
Avem sau n-avem “chimie”? Și dacă n-avem, de unde facem rost? Munca de acasă a scos la iveală multe scurt-circuite în comunicare și a amplificat tensiunile care existau pre-pandemie. Iar dacă înainte ne mai conectam la nivel uman în jurul chicinetei sau la coadă la prânz, în era camerelor mai des oprite decât pornite devine presant să ne ajustăm stilul de comunicare ca să începem să vorbim mai mult unii cu alții decât unii la alții.
În următoarele minute vei afla cum să identifici stilul preferat de comunicare al colegilor tăi și cum să le vorbești pentru ca ei să înțeleagă mai repede ce vrei să le spui.
Cum diferă oamenii între ei și de ce ne-ar interesa asta la muncă?
Sună cunoscut?
“Îmi e foarte greu să lucrez cu Marius. Parcă am fi în armată: mailuri de 2-3 cuvinte din care toate sunt comenzi, n-are mai niciodată răbdare să dezbatem și să analizăm înainte de a trece la acțiune și dacă mă duc să îi cer ceva mereu plec cu o listă de lucruri pe care trebuie să le fac tot eu…”
“Cu Matei orice ședință pare o inchiziție – sau un interogatoriu în cel mai fericit caz…Și după ce că pune atâtea întrebări, tot n-are încredere în mine nici să pun o virgulă într-un mail.”
“Cred că Ioana și-a ratat cariera: ar fi fost mai potrivită ca educatoare, să le vorbească celor mici cu diminutive și să se asigure că se simt bine. Eu una nu mă simt confortabil când mă întreabă cum mă simt și ce-am făcut în weekend.”
“E greu să ai rezultate când unii n-au chef de muncă…Spre exemplu Silvia: parcă e tot timpul pusă numai pe mișto-uri și nu-și dă seama sau nu-i pasă că avem o treabă de făcut.”
Oamenii se uită la lume prin filtre diferite, care influențează atât cum comunică și lucrează cât și ce îi motivează și cum se comportă când nu mai au “baterie”. Și poate că relațiile ar fi mai simple dacă am avea cu toții un manual de “utilizare” și comunicare afișat în poza de profil sau în semnătura din mail. Vestea bună e că devenind atenți și curioși în legătură cu ceilalți ne putem da seama cum să le vorbim ca să ne înțeleagă mai ușor și mai repede. Ceea ce ne va ajuta să avem relații mai bune și să consumăm mai puțină energie -sau chiar să primim energie pozitivă de la alții- pentru a ne face treaba și a ne simți și mulțumiți de asta.
“Păi și de ce să fac tot eu eforturi ca să mă fac înțeles? Cei din jur de ce nu-și dau interesul?” te-ai putea întreba. Sigur că totul ar merge ca uns dacă toată lumea și-ar adapta stilul de comunicare la interlocutori. Dar a ne condiționa activitatea (și relațiile) de ceva ce nu e în controlul nostru e la fel de eficient ca a merge la un prânz cu bufet suedez și a aștepta la masă să vină cineva să ne ia comanda. S-ar putea ca nimeni să nu se ofere sau să vrea să ne aducă ceva de la bufet. Cu ce ne-ar ajuta să rămânem flămânzi dar demni în așteptarea noastră? Așa că haideți să ne concentrăm pe ce putem noi face pentru a ne fluidiza comunicarea cu colegii și a dezvolta acea “chimie” care pare a fi ingredientul secret în echipele de succes.
Ce-i de făcut?
Conform instrumentarului Process Communication Model (PCM)® cu toții avem capacitatea de a folosi o varietate de stiluri de comunicare, dar fiecare persoană are un stil preferat pe care îl folosește mai mult decât pe celelalte. Contextul în care ne aflăm și persoanele cu care interacționăm își pun și ele amprenta asupra stilului pe care alegem să îl folosim. Pentru a afla cum să ne facem mai ușor înțeleși de ceilalți avem nevoie să ascultăm cu atenție cum se exprimă ei natural atunci când nu sunt condiționați de context.
Stilul computer
Persoanele care preferă acest stil pun multe întrebări, cerând informații sau păreri. Mergem drept la țintă cu ei când le cerem informații, îi rugăm să ne explice lucruri sau le cerem părerea și subliniem elementele valoroase din punctul lor de vedere.
Atenție: Dacă le adresăm întrebări închise nu câștigăm mare lucru pentru că nu le invităm capacitatea de a gândi și/ sau nu le dăm ocazia să-și expună punctul de vedere. Riscăm să fim percepuți drept rigizi și neinteresați de ideile sau părerile lor.
DO (exemple):
DON’T:
Stilul cald
Pentru oamenii care pun cel mai mare preț pe relații, comunicarea presupune exprimarea propriilor emoții și stabilirea unei conexiuni mai profunde cu cei din jur, chiar și la muncă. Fiind persoane sensibile și calde, cu o intuiție puternică, ei sunt preocupați să conserve armonia. Ne putem conecta mai ușor cu ei dacă ne alocăm timp pentru a dezvolta relația dincolo de sfera profesională.
Atenție: Dacă nu ne-am luat timp să construim relația și începem dintr-o dată să le vorbim despre emoțiile noastre sau le cerem să vorbească despre ale lor, sunt șanse să ne perceapă drept intruzivi sau chiar falși. S-ar putea să nu ne spună asta, ca să nu “ne supere”, dar vor rămâne totuși rezervați în ceea ce ne privește.
DO (exemple):
DON’T:
Stilul director
Pentru alte două tipuri de personalitate, calea cea mai scurtă de la idee la acțiune este adresarea imperativă, dar neamenințătoare, non-critică. Această abordare poate fi percepută drept “dură, seacă, rece” de persoanele care și-au dezvoltat mai puțin acest stil de comunicare.
Ca să ne înțelegem mai ușor e important să ne fie clar ce vrem de la ei și să le cerem direct.
Atenție: Este important să subliniem acțiunea și rezultatul pe care ni-l dorim, menționând și “ce le iese lor” dacă se implică în ce le cerem să facă.
DO (exemple):
DON’T:
Stilul jucăuș
Există persoane care parcă sunt puse pe șotii tot timpul și găsesc mereu un mod de a îmbina “utilul cu plăcutul”. Sunt persoane creative și expresive a căror față “vorbește” de multe ori până să apuce să rostească vreun cuvânt. Reacțiile lor pot declanșa reticență și teama că “dacă glumesc atâta, de muncit când mai muncesc???”. Pentru ei cele două nu se exclud, ba din contră. E mult mai eficient să îi abordăm informal decât să consumăm energie să remediem scurt-circuitele în comunicare.
Atenție: ajută să ținem cont de faptul că ei sunt cei mai eficienți când lucrează în echipă și se pot adapta ușor la alternarea taskurilor diverse. Sarcinile solitare, monotone și pe durate lungi de timp nu li se potrivesc prea bine.
DO (exemple):
DON’T:
De unde să încep?
Articol redactat de Andreea Rotaru.
Articole similare
Schimbări care au marcat piața de training pentru manageri în ultimii 18 ani
cererea de cursuri hard skills a fost completată de interesul crescut pentru programe de leadership, comunicare, well-being; a crescut cererea de cursuri de pregătire a membrilor consiliilor de administrație din organizații mature; a crescut de trei ori numărul managerilor care investesc din resurse proprii în programe de dezvoltare pentru a ține pasul cu schimbările exponențiale; …
Oana Scarlat: Piaţa de programe de training din România s-a maturizat
Sunt tot mai mulţi liderii care aleg să investească din buzunarul propriu în programe de dezvoltare „Acum 18 ani acest lucru era de neconceput, trebuia să fii trimis la training, în niciun caz nu scoteai tu banii din buzunar. Acum lucrurile s-au schimbat, oamenii sunt conştienţi că au nevoie de asta”. Piaţa de programe de …
Câştigătorul bursei pentru Excelență în management este Marius Urzică
Bucureşti, 2 martie 2018: EXEC-EDU împreună cu LIBRA INTERNET BANK au desemnat câştigătorul bursei de 3.000 de euro pentru Excelență în Management. Antreprenorul care va beneficia de această bursă este Urzică Mihai, doctor medic veterinar, administratorul firmei Libra Vet Clinic. Excelență în Management este unul dintre cele mai apreciate cursuri de administrarea afacerilor din România. …
EXEC-EDU anunță parteneriatul strategic cu compania de HR Arthur Hunt și lansează programe integrate pentru creșterea performanței în companii
Piețele de training şi de recrutare sunt în creştere accelerată, de cel puțin 15% în acest an față de 2019. Cererea pentru cursuri sau servicii de coaching 1-1 a crescut cu cca 70% pentru această vară. În prezent, piața programelor de training este estimată la circa 30 milioane de euro, în timp ce piața de …