Folosim cookies pentru a-ți oferi o experiență îmbunătățită în site-ul nostru. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Femei cu mentalitate antreprenorială, în epoca VUCA
Femeile în secolul 21, între un potențial major…
Potențialul femeilor a devenit definitoriu pentru secolul 21. Sunt majoritare în structura populației și în cea a absolvenților de învățământ superior. Impactul lor a depășit de mult mediul familial, devenind incontestabil și important în toate domeniile vieții, mai ales când este vorba despre calitate și sustenabilitate. Femeile s-au dovedit a fi responsabile, corecte, organizate, comunicative și apropiate de semeni, fiind capabile să descătușeze creativitatea, implicarea și performanța oamenilor din echipele cu care lucrează. La modul teoretic, ar avea toate șansele să domine planeta, mai ales că acum tehnologia le poate ajuta să acționeze și în domeniile unde este necesară forța fizică, singura care le făcea în trecut mai vulnerabile decât bărbații.
…și o realitate foarte dură
Din păcate, acest potențial nu se poate materializa decât într-o mică măsură, pentru că majoritatea femeilor trăiesc în zone defavorizate, izolate. În aceste zone, trei din patru locuitori ai globului se confruntă cu o sărăcie absolută, asigurându-și traiul cu mai puțin de un dolar pe zi și doar unul din trei au acces la internet. Acești oameni au sentimentul lipsei de putere și convingerea că singura lor posibilitate este să-și accepte soarta așa cum e, cu resemnare. În acest segment extrem de numeros al populației, femeile sunt profund discriminate, nu au acces la educație, la informații, nici măcar cât au bărbații. De la vârste foarte fragede, sunt supuse unor experiențe traumatizante, din cauza cărora nu-și pot dezvolta încrederea în sine și nici respectul de sine. Dacă unele dintre ele își pierd speranțele într-o viață mai bună, altele nici măcar nu visează că le-ar putea avea, nu sunt conștiente că ar putea fi altfel. În aceste condiții, credințele lor devin cele mai importante bariere în calea unei vieți împlinite: „nu sunt suficient de bună”, „sunt singură”, „nu am ce face, asta e soarta”. Puține sunt cele ce reușesc, singure sau cu ajutor, să-și găsească determinarea și energia să spargă aceste coduri, dar unele o fac. Este extrem de greu, dar nu imposibil.
Nici în cazul populației cu un nivel de viață ridicat lucrurile nu stau foarte bine. Există încă și aici unele mentalități limitative, cu atât mai periculoase cu cât sunt insidioase, rareori manifestate în mod deschis. Sunt femei care cresc și trăiesc în familii sau comunități care le îngrădesc încă șansele de afirmare prin atitudini, sau prin comentarii insinuante, care le dau de înțeles că sunt inferioare bărbaților; altele lucrează într-un mediu profesional discriminatoriu, unde ascensiunea le este extrem de dificilă; o a treia categorie se confruntă cu ambele situații. În aceste medii, șansele de afirmare a femeilor sunt însă mult mai mari decât în mediile defavorizate despre care am vorbit anterior. Ele au acces la informații și sprijin specializat, au opțiuni, se pot dezvolta și pot lua măsuri pentru a-și îmbunătăți situația. Își pot descătușa potențialul de succes, în antreprenoriat sau corporații.
Puterea mentalității antreprenoriale
Statisticile arată că, în ultimii ani, femeile au înființat de trei ori mai multe afaceri decât bărbații, dar acestea nu cresc. De asemenea, au ocupat funcții manageriale, dar destul de puține au reușit să ajungă pe nivelele superioare ale structurilor organizatorice. Din cauza inechităților de gen prezente încă în societate, este nevoie ca femeile, corporatiste sau antreprenoare, să fie în mod evident mai competente, mai puternice și mai reziliente decât bărbații, pentru a se remarca și a avea succes. Mentalitatea antreprenorială le este utilă atunci când doresc să-și lanseze și să-și dezvolte afaceri proprii, dar și când, aflate în poziții de conducere în corporații, își asumă riscul unor decizii rapide și îndrăznețe.
Mentalitatea antreprenorială nu este, deci, legată doar de crearea de companii, ea este catalizatorul oricărui proiect nou, inovator, care schimbă în bine ordinea lucrurilor.
Mentalitatea antreprenorială în acțiune
Manifestarea mentalității antreprenoriale presupune ceea ce recomandă Deepak Chopra: o viață trăită cu atenție și cu intenție.
Deci presupune scrutarea permanentă a mediului și sesizarea de oportunități. Cere asumarea de riscuri calculate și lansarea de proiecte noi. Are nevoie de leadership antreprenorial, cu o viziune clară, îndrăzneață și în același timp realistă, care să inspire toate părțile interesate, inclusiv investitorii, să se alăture acestor proiecte. Nu în ultimul rând, impune o execuție ireproșabilă. Sunt necesare, pe lângă cunoaștere, o stare fizică excelentă și o perspectivă optimistă asupra vieții, concentrare și creativitate, acțiuni masive, comportamente potrivite, necesare bunelor relații cu cei din jur. Pasiunea, încrederea și energia sunt esențiale pe tot parcursul acestei călătorii. Iar menținerea energiei și încrederii presupune ca fiecare reușită să fie observată, privită cu bucurie și recunoștință, și folosită ca sursă de dezvoltare. Creierul uman învață mult mai mult din lucrurile pozitive decât din cele negative.
Prin urmare, pentru instaurarea și răspândirea mentalității antreprenoriale, este necesar ca lucrurile să fie privite dintr-o perspectivă nouă, optimistă, care să înlocuiască pesimismul, negativismul și lipsa de acțiune cauzate de trei mituri distructive ale lumii contemporane: „Nu avem destul (timp, bani, colaboratori, competențe etc)”, „E nevoie de mai mult (indiferent de cât există)”, și „Asta e situația, nu depinde de noi, nu avem ce face”.
Statistic, s-a constatat că femeile sunt influențate mai mult decât bărbații de aceste credințe limitative, din motivele pe care le-am menționat mai sus. Dar tot ele sunt cele mai dispuse, atunci când le conștientizează, să le transforme în decizii legate de acțiuni hotărâte, care să aducă schimbări benefice. Apelează mai des decât bărbații la serviciile coachilor, mentorilor, consultanților și trainerilor și le recomandă în organizațiile pe care le conduc. Ca urmare, lucrurile progresează.
Ca lideri cu mentalitate antreprenorială, femeile inspiră spre lucruri noi și mărețe și dezvoltă un climat de siguranță psihologică, în care sunt încurajate experimentele și greșelile inteligente, acelea din care se învață continuu. În mod evident, activitatea este monitorizată și măsurată permanent, iar greșelile operaționale, care se pot produce în situații predictibile, sunt prevenite și sunt de neacceptat, pentru că pot costa scump organizația.
În lumea VUCA în care trăim, nu se mai poate obține nimic în izolare, ci prin parteneriate, rețele de organizații și de oameni cu interese comune, ecosisteme. Deci privirile sunt îndreptate permanent spre mediu. Femeile cu mentalitate antreprenorială se înscriu în asociații, participă în programe de învățare și de dezvoltare personală, merg la conferințe. Astfel află lucruri noi și, în plus, își dezvoltă claritatea gândirii, respectul de sine și încrederea în sine, absolut necesare pentru succes și o viață împlinită. De asemenea, cunosc oameni cu care pot împărtăși experiențe și cu care pot colabora, în condiții reciproc avantajoase.
Articol realizat de Dr. Lavinia Rașcă, apărut în revistacariere.ro.
Articole similare
Ne putem trăi viața din plin?
Context și coincidențe Început de vară. Cerere mare pentru cursul „Dezvoltarea competențelor manageriale’’. La începutul programului, cursanții acuză stres și epuizare și își declară intenția să devină mai eficienți, pentru a face față provocărilor. O chestiune pe care o dezbatem: e suficientă oare eficiența pentru performanță și stare de bine? Tot atunci, particip la întâlnirea …
Epuizarea managerilor – și ei sunt oameni!
Managerii, mai ales cei din jumătatea de jos a structurilor organizatorice, se află la ora actuală sub o presiune fără precedent. Au de îndeplinit obiectivele de business, tot mai provocatoare în epoca VUCA. Pentru a-i inspira pe oameni să-i urmeze, au nevoie de autenticitate, adaptabilitate și empatie, oferindu-le o bună experiență de lucru, sentimentul că …
Management Autocrat sau, de fapt, comportamente de stres?
De fiecare dată când am parte de o grupă nouă la trainingul #ProcessCommunicationModel sunt bucuros pentru ca am ocazia să observ comportamente noi, să învăț lucruri noi, aplicabilități noi etc. În ultimele 3 săptămâni am interacționat cu mai multe grupe și grupuri din domenii diferite, fiecare cu provocări (dar și oportunități). Cred că fără excepție …
Principala nevoie psihologică a 3 din 4 angajați români este aprecierea muncii, potrivit metodologiei Process Communication Model
Process Communication Model este o teorie de personalitate si comunicare premiata, folosită inclusiv de NASA în programele de selecție și pregătire, dar și în trainingul pe comunicare al președinților americani Au fost analizate pe parcursul a patru ani profilele a 5.135 de manageri și persoane cu roluri cheie în organizațiile din România EXEC-EDU, liderul pieței …