Folosim cookies pentru a-ți oferi o experiență îmbunătățită în site-ul nostru. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Liderul și echipa creativă
Criza ne-a secat creativitatea sau ne-a făcut mai creativi? Care e rolul liderului în stimularea creativităţii celorlalţi? Cum se manifestă creativitatea în EXEC-EDU şi cu ce rezultate?
Criza a fost un duş rece, după părerea mea. A trezit o parte dintre firmele devenite cam arogante, dar şi cam letargice în gloria lor. Le-a învăţat să schimbe sintagma liniştitoare: “E loc pentru toată lumea” cu întrebarea: “Ce să fac eu ca să am o felie cât mai mare din prăjitura care se numeşte PIAŢĂ şi care a început să scadă (aşa cum se lasa cozonacul prost gătit)”? De ce a scăzut prăjitura? Pentru că, în criză, clienţii, şi ei cam aroganţi şi nejustificat de cheltuitori la un moment dat, pentru că erau siguri de viitorul carierei şi veniturile în creştere, au devenit precauţi. Dar nu numai precauţi, ci şi mai informaţi şi mai pretenţioşi. Mai devreme sau mai târziu, oricum ar fi devenit mai exigenţi, chiar şi fără criză.
Vreau deci să spun că, spre binele nostru, criza a îndreptat, ce e drept cam violent, nişte comportamente vicioase.
Vă amintiţi cum stăteam la coadă ca să ne cumpărăm o casă, o maşină, o excursie, haine şi ce mai credeam că ne trebuie? Şi cum nu găseam, eram adesea rău trataţi, sau luaţi de fraieri. Păi cum să ne purtăm acum cu furnizorii care ne-au umilit atunci când le era bine? Pe deasupra, unii au rămas la fel. Nu au învăţat nimic, în afară de a se plânge. Vor da faliment şi se vor mira de ce. Şi-şi vori spune ce nedreaptă e soarta, legislaţia, UE şi altele. Dar să nu ne mai ocupăm de ei. Să ne gândim mai bine la firmele care şi-au învăţat lecţia. Chiar dacă la un moment dat îi cam ţineau la respect şi la coadă pe clienţi, au început să alerge după ei, s-au reinventat şi acum identifică oportunităţi în criză. Dacia, de exemplu, le-a dat fiori celor mai respectabili producători auto germani. Dar şi angajaţi disponibilizaţi care, departe de a se lăsa înfrânţi, şi-au pornit mici afaceri profitabile.
Goana după clienţi şi dorinţa de a-i satisface a ascuţit creativitatea şi inovația. Au apărut analize SWOT şi managementul schimbării. Căci, aşa cum spunea Einstein, numai nebunii pot crede că poţi obţine rezultate diferite făcând aceleaşi lucruri. Şi a apărut o altă întrebare: “Ce să facem noi diferit, aşa încât clienţii să vină la noi şi nu la concurenţi”? Asta e o întrebare strategică. Vă asigur că şi-o pun tot mai multe companii. În ultimii doi ani am condus workshopuri şi cursuri de strategie cât în cei aproape 20 de când mă ocup de domeniul ăsta, de care puţini erau interesaţi.
Criza a mai aşezat şi relaţiile angajatori – angajaţi. Primii au început să se uite cu mai mult respect şi atenţie la resursele umane, pe care le tratează diferenţiat. Au făcut curăţenie, scăpând de alergicii la muncă, pe de altă parte încurajează, motivează şi dezvolă talentele, le pun în valoare competența şi creativitatea. Mai mult, le dau satisfacţie, aplicându-le în practică ideile bune şi recompensându-i. Teme comune, preferate în companiile creative şi performante sunt: “Cum respectăm promisiunea de valoare pe care le-am făcut-o clienţilor”? “Cum reducem costurile inutile, în special pe cele fixe”? “Cum facem outsourcing pentru activităţile ce depăşesc sfera competențelor noastre cheie şi distinctive”?
Care e rolul liderului?
În primul rând să fie el însuşi un pasionat, un vizionar, care le desfiinţează celor din jur teama de a greşi şi de a se exprima, aloca resurse pentru implementarea ideilor bune şi îi recompensează pe merituoşi. Apoi să îşi transforme membrii echipei în fini observatori ai clienţilor pe care îi respectă şi vor să-i servească, în generatori de idei şi în maeştri ai inovaţiei.
Toate aceste lucruri se întâmplă la EXEC-EDU, care îmi doresc să fie o “companie păun”. Aşa cum păunul are un corp mic dar vânjos şi o coadă bogat colorată, stralucutoare şi cuprinzătoare, noi suntem o echipă mică de organizatori, care îi susţinem şi îi punem în adevărata lumină pe experţii noştri de excepţie, cu ajutorul cărora oferim cea mai diversă paletă de programe utile şi memorabile, pentru manageri.
Echipa noastră este agilă, curajoasă, fără inhibiţii, liberă să-şi exprime cele mai năstrujnice idei şi să găsească metodele de a le pune în aplicare. Clienţii sunt mulţumiţi, peste 60% dintre cursanţi au fost la alte cursuri în trecut sau au fost recomandaţi de foşti cursanţi. Ideile ultimilor ani au fost în primul rând iniţierea unor mecanisme de comunicare pentru o cât mai bună înţelegere dar şi satisfacere a nevoilor cursanţilor şi clienţilor noştri. Apoi reducerea inteligentă a costurilor, pentru a avea resursele de a ne dezvolta competențele centrale şi distinctive. Creşterea numărului de parteneriate cu furnizori de mare valoare, români şi străini, ai unor cursuri cerute dar deficitare sau inexistente în piaţă.
PROF. DR. LAVINIA RAȘCĂ
Profesor strategie şi antreprenoriat EMBA – ASEBUSS,
Director General – EXEC-EDU
Articole similare
5 minciuni frecvente spuse de vânzători managerilor lor
Fără a avea pretenţia că în rândurile următoare vei citi rezultatele vreunui studiu ştiinţific (realizat de vestiţii cercetători britanici :)), iată care sunt, în opinia mea, cele mai frecvente minciuni cu care oamenii de vânzări încearcă să-şi scuze în fata managerilor lor slabele rezultate şi/sau să se “îmbete singuri cu apă rece”: Minciună #1: “Dacă …
Ce sunt KPI’s?
Nu întâmplător, la accesarea vestitului motor de căutare „google”, la interogarea „indicatori de performanţă” apar peste 28.600.000 de referinţe afişate în mai puţin de 0.28 secunde… Indicatorii de performanţă sau „Key performance indicators (KPI)” prezintă diverse accepţiuni şi sunt interpretaţi diferit de utilizatori. Pentru a seta corect aşteptările cu privire la indicatorii de performanţă se …
Eficiență = (maleabilitate) x (curiozitate)*2
„Lucrul cel mai important este să nu încetezi să pui întrebări. Curiozitatea are propria raţiune de a exista.”, Albert Einstein De multe ori, oamenii se ancorează în prezent cu ajutorul reţetelor, ai paşilor precişi care arată calea spre reuşită (din categoria Zece paşi pentru a obţine succesul în afaceri sau Cele douăsprezece reguli de aur …
Ghid de supraviețuire în managementul proiectelor
Dincolo de metodologia adoptată, de preocuparea de a aplica corect conceptele „hard”, managementul de proiect nu înseamnă altceva decât lucrul cu oamenii. Învăţăm management de proiect practicând, greşind, îndreptând greşeli, ridicandu‐ne şi mergând mai departe! De aceea, îţi propunem câteva principii simple de supravieturile, aplicabile în realitatea de zi cu zi în orice tip de …