Folosim cookies pentru a-ți oferi o experiență îmbunătățită în site-ul nostru. Navigând în continuare, îți exprimi acordul asupra folosirii cookie-urilor.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Nu avem timp să ne refacem energia!
În ultimii ani, se studiază cu atenție starea de bine, în relație cu modul de utilizare a timpului, care este o resursă finită, neregenerabilă și deficitară.
Starea de bine și timpul
Când stau prea mult la muncă, oamenii sunt nevoiți să renunțe, parțial sau total, la celelalte laturi ale vieții lor (personală, de familie și socială). Apar adesea epuizarea, depresia, anxietatea, bolile, scad engagementul și puterea de concentrare. De aceea productivitatea se obține adesea cu sacrificii mari.
În ciuda recomandărilor specialiștilor, în foarte multe companii, performanțele și loialitatea angajaților se măsoară în continuare în ore petrecute la muncă și nu prin rezultate concrete, măsurabile. Managerii nu recunosc că, de foarte multe ori, sarcinile pot fi îndeplinite, la fel de bine, de oriunde și în orice interval orar și vor să-i aibă pe oameni la sediu. Desigur, conectarea fizică între membrii echipei și între echipe este foarte importantă, dar pentru ca întâlnirile față în față să fie așteptate și primite cu bucurie, se cer a fi organizate cu sens, alternativ cu munca la distanță, să fie utile și plăcute; să faciliteze discuții profesionale – schimburi valoroase de idei și decizii importante, dar și personale – căci oamenii nu își pot lăsa emoțiile de acasă la ușa companiei.
S-a schimbat perspectiva asupra a două fenomene care, după ce au fost prea mult lăudate, s-au dovedit a fi extrem de periculoase pentru activitatea creierului și pentru sănătate, în general: workalcoholism – supramuncă și sentimentul de vinovăție ce apare în lipsa ei și multitasking – obiceiul de a face mai multe lucruri simultan, chiar dacă toate solicită atenția.
Starea de bine a angajaților este preponderent influențată la nivel organizațional, prin mediul și modul lucru – volumul de muncă și flexibilitatea programului, potrivirea dintre om și postul său, relațiile cu superiorii, cultura în cadrul echipelor etc. În egală măsură însă, ea poate fi influențată pozitiv și de obiceiuri individuale sănătoase care, practicate zilnic, contribuie la creșterea energiei fizice, mentale și spirituale. Iar când energia este bună, timpul este folosit cu mai mult spor.
Energia fizică – un corp sănătos
Starea de bine și productivitatea presupun menținerea unei forme fizice adecvate, prin odihnă, nutriție, mișcare, respirație corectă. Altfel, emoțiile scapă de sub control și suferă concentrarea asupra sarcinilor, creativitatea, empatia. Pentru o formă fizică bună, sunt necesare în fiecare zi: șapte – opt ore de somn de calitate (cel mai odihnitor somn este cel dinainte de miezul nopții); o hidratare corespunzătoare (minimum 40 de mililitri de lichide pe kilogram corp); mișcarea (plimbări, sport, mobilitate); grija pentru o respirație completă și corectă. Se recomandă a fi evitate: consumul de alimente nesănătoase (fast food, zahăr, carbohidrați în exces), sau în cantități prea mari; consumul de băuturi nerecomandate (alcool, cafea în exces, băuturi dulci, carbogazoase, sucuri de fructe); mâncatul incorect (prea târziu seara, prea des sau prea rar, prea repede, simultan cu alte activități).
Energia mentală – puterea de concentrare
Pentru a fi bine folosit, timpul trebuie planificat în funcție de strategia personală. Aceasta stabilește cum se armonizează între ele viața personală, de familie, socială și profesională, ce trebuie făcut și ce nu, pentru atingerea rezultatelor dorite. Specialiștii le recomandă oamenilor să se ocupe de lucrurile importante în intervalele în care au energie maximă și să se concentreze timp de 90 – 120 de minute, fără întreruperi, asupra unui singur lucru, multitasking-ul fiind contraindicat. Între aceste intervale, sunt necesare pauze de relaxare și refacere a energiei, calitatea fiind mai importantă decât durata lor. După câteva minute departe de locul de muncă, device-uri și social media, dedicate pentru mișcare, meditație, sau mindfulness, productivitatea muncii crește.
Este necesar de asemenea ca fiecare om, indiferent cât este de pasionat de munca sa, să se deconecteze zilnic de ea pentru câteva ore și să se implice activ în celelalte laturi ale vieții sale – personală, de familie, socială.
Vacanțele în afara căminului – fără telefon și email de serviciu, sunt și ele o excelentă metodă de refacere a energiei mentale. Este necesar să fie planificate cu grijă pentru a fi plăcute și pentru a nu fi întrerupte de colegi sau clienți. Și este bine ca, în vacanță, fiecare să petreacă cu el și cu nimeni altcineva măcar o jumătate de zi, pentru reconectarea cu trăirile și aspirațiile proprii, prin introspecție.
Munca în colectiv, în spații comune cu mult zgomot și, în ultimul timp, tehnologia, fac tot mai dificilă concentrarea fără întreruperi, asupra unui singur lucru. Din cauza întreruperilor – mesaje, discuții neplanificate, navigarea prin rețelele de socializare, finalizarea acestui lucru necesită cu 25 – 40% mai mult timp decât ar fi necesar. Metodele pentru a le evita sunt multiple, dar oamenii ezită să recurgă la ele, fie din cauză că sunt dependenți de device-uri și aplicații, fie pentru că nu vor să-i supere pe cei din jur și nu refuză nimic. Ei nu spun nu, fie pentru că le e teamă, sau jenă, fie că nu cunosc scopurile și sensul a ceea ce fac, deci nu știu ce e util să facă și ce nu și de ce.
Energia spirituală – puterea scopului și a muncii cu sens
Oricât ar fi de dificilă, dacă nu este în exces, munca nu-i lasă pe oameni fără energie atunci când o fac cu plăcere, o consideră importantă și aliniată cu scopurile personale. Dimpotrivă, îi face hotărâți, concentrați, rezilienți. Din păcate, mulți nu-și pun întrebări cu ajutorul cărora să-și descopere trăirile și aspirațiile, deci nu știu când muncesc cu sens și când nu.
Introspecțiile au o valoare deosebită: îi ajută pe oameni să stabilească dacă fac ceea ce le place și știu cel mai bine; dacă timpul personal, pentru familie, pentru prieteni și comunitate și timpul pentru profesie sunt în armonie; dacă valorile și comportamentele lor sunt aliniate cu cele cerute în mediul de lucru. De asemenea, dacă au nemulțumiri, de ce le au, ce au de schimbat, dacă trebuie să renunțe la anumite lucruri și relații, sau dimpotrivă. În felul acesta, pot lua decizii și formula argumente ce le schimbă starea de spirit și le reduc emoțiile negative.
La fel de importante sunt bunele relații, care fac timpul mai plăcut și productiv pentru toată lumea. Cercetătorii au demonstrat că, în acest sens, obiceiul de a exprima aprecieri față de cei care le merită, fie în scris – scrisori, e-mailuri, fie verbal – discuții în birou, sau la masa de prânz, sau cu alte prilejuri, contribuie major la refacerea energiei tuturor și la starea lor de bine.
Schimbare de mentalitate
La ora actuală, oamenii din organizații suferă, pentru că deși productivitatea a crescut, ea a venit la pachet cu epuizare și depresii. Conform unui studiu realizat de compania Edelman Data x Intelligence pe un număr de peste 31000 de lucrători din domeniul cunoașterii din 31 de piețe, rezultatele așteptate se obțin cu prețul a mai multe ședințe (de peste două ori mai multe ca în 2020), mai lungi (în medie cu 10 minute), multe neplanificate (în medie 62%). A explodat numărul de emailuri și mesaje trimise, multe după program. Reducerea comunicării în echipă și mai ales între echipe pune în pericol inovarea, dar și cultura organizațională. În aceste condiții, la nivel mondial, aproape jumătate dintre angajați sunt în căutarea altor oportunități de câștig și de trai.
Este nevoie de schimbări profunde în mediul și modul de lucru. Consultanții caută soluții pentru ca liderii să învețe să refacă energia proprie și a oamenilor cu care lucrează, pornind de la nevoile umane și obiceiurile utile prezentate mai sus. Sunt necesare schimbări, în cinci direcții: o cât mai bună planificare, care să permită flexibilitate maximă de timp și spațiu; investiții în spații și tehnologie pentru a crea punți între lumea fizică și cea digitală; măsuri care să combată epuizarea digitală; o atenție specială acordată capitalului social și culturii organizaționale; asigurarea unei experiențe pozitive a oamenilor.
Articol scris de Dr. Lavinia Rașcă, publicat în revistacariere.ro.
Articole similare
Conferința BNR și EXEC-EDU: Cum redefinim performanța în contextul celei mai adânci crize din piața muncii?
Potrivit unui studiu Gallup din 2022, 31% dintre angajații români au declarat că trebuie să facă față grijilor cu care se confruntă zilnic, iar un procent de 35% au susținut că se simt stresați. În acest context guvernat de burn-out, pandemia a remodelat sistemele de valori ale oamenilor și a creat sau a accentuat unele …
Beneficiile unui program complex de administrarea afacerilor
Toată lumea pare să fie familiară astăzi cu concepte precum strategie, indicatori de performanţă, bugete, iar accesul la informaţia de business este mai facil ca oricând, atât cu ajutorul cursurilor online, cât şi a modulelor scurte, de câteva zile, care arborează preţios denumiri precum „mini-MBA”. Dincolo de cunoştinţele „tehnice” în principalele arii de management (strategie, finanţe, marketing, resurse …
Epuizarea managerilor – și ei sunt oameni!
Managerii, mai ales cei din jumătatea de jos a structurilor organizatorice, se află la ora actuală sub o presiune fără precedent. Au de îndeplinit obiectivele de business, tot mai provocatoare în epoca VUCA. Pentru a-i inspira pe oameni să-i urmeze, au nevoie de autenticitate, adaptabilitate și empatie, oferindu-le o bună experiență de lucru, sentimentul că …
Reîntoarcerea la birou – riscuri și provocări legale
Companiile care speră să stimuleze colaborarea, inovația și productivitatea prin implementarea politicilor de revenire la birou, fie cu normă întreagă, fie în condiții hibride, se confruntă cu mai multe provocări si chiar cu plângeri de discriminare din partea angajaților. În acest context este necesară o nouă dinamică de lucru care să ofere siguranță și să …