Abilitati de prezentare – 7 intrebari esentiale despre publicul tau tinta

paul olteanu

Realitatea profesionala in care traim demonstreza ca de abilitatea noastra de a face prezentari depinde de multe ori succesul demersurilor noastre. Indiferent de industria in care lucram, contractele, vanzarile, pitchurile, parteneriatele, aliantele si asa mai departe, se incheie de cele mai multe ori in urma unor prezentari live. Astfel, fie ca vrem sau nu, prezentarile au ajuns sa fie, fara echivoc, unul din cele mai puternice instrumente de business pe care le folosim.

In acest context, iata 7 teme de reflectie inainte de a intra „pe scena”, indiferent de tipul de prezentare pe care il pregatesti:

1) Cine / cum e audienta mea?

Informatiile demografice si psihografice sunt un inceput bun, dar nu sunt suficiente. Pune-te in pielea oamenilor din fata ta. Incearca sa-ti imaginezi cum sunt si intelege-i la nivel personal.

2) De ce sunt aici?

De ce crezi ca se afla in fata ta? De ce au venit? Ce crezi ca asteapta sa primeasca la finalul prezentarii / discursului tau? Au venit de buna voie sau sunt obligati sa fie in fata ta? Fa analiza situatiei ca sa intelegi motivatia prezentei lor.

3) Ce-i tine treji noaptea?

Ce problema/ce probleme au? Ce-i framanta cel mai tare? Fa audienta sa inteleaga ca ii cunosti si intelegi problemele. Empatizeaza cu ei, legat de ce e important pentru ei.

4) Cum poti sa le rezolvi problema?

Celebrul „What’s In It For Me” – mie ce-mi iese? De ce te-as asculta? Ce poti sa faci pentru mine? Cum poti sa-mi faci viata mai buna? Personal, consider ca asta e una din cele mai importante intrebari la care trebuie sa raspunzi pe parcursul unui discurs / al unei prezentari.

5) Ei ce trebuie sa faca?

Asigura-te ca inteleg care e „action point”-ul. Spune-le care e rolul lor in ce le propui si fi sigur ca inteleg ce au de facut.

6) Cum / cu ce e posibil sa se impotriveasca?

Oamenii sunt reticenti la schimbare si uneori chiar si la actiune. Gandeste-te care ar putea fi motivele pentru care audienta ta s-ar putea impotrivi propunerii tale. Anticipeaza argumentele / motivele lor si taie-le de la radacina.

7) Care / cum e contextul optim prin care ii poti face sa te asculte?

Da publicului tau ce vrea (intrebarile 3,4,5), in felul in care o vrea. Asigura-te ca le creezi contextul ideal ca sa te asculte (de la cum arata sala, la cum curge informatia, la temperatura din camera, la eliminarea obstacolelor etc.). Totul e important si fiecare secunda de atentie conteaza.

Sursa: Slide:ology – The art and science of creating great presentations.


Participa la cursul de Abilitati de prezentare din 12-13 decembrie sustinut de Paul Olteanu, pentru a ajunge sa stapanesti si sa exersezi arta discursului public.

La curs vom adresa, printre altele:

– controlul emotiilor si frica de a vorbi in public
– construirea si revizuirea discursului/prezentarii
– calibrarea la public
– gestionarea situatiilor dificile (cu detractori)
– elemente de gestica, mimica, intonatie, postura
– mesaj si structuri de discurs: introduceri si incheieri memorabile; „The Golden Circle”; mesaje contagioase
– carisma si prezenta publica
– harti mentale si sisteme perceptuale
– studii de caz video, tips & tricks din experienta trainerului