Revansa departamentelor „suport”

Perioada ultimelor luni de zile ne-a aratat si in Romania cum se poate schimba brusc macazul afacerilor: de la cresteri accelerate la stagnare sau chiar descrestere economica. Aceasta situatie ne-a facut sa revenim repede si noi cu picioarele pe pamant.

 

Revenirea la simplitate, la traditionalism, la bazele economice si la valorile clasice este la moda, dar este si o realitate.

 

Din proprie experienta pot spune ca inca de la inceputurile intrarii mele in business, ca responsabil de partea financiara, imi tot auzeam colegii din vanzari defiland cu o mandrie trufasa deseori, ca ei sunt „Sales force!”, motorul afacerii, cei mai importanti oameni ai businessului, asa ca „Domnilor colegi, va rog, putin respect sau ceva mai mult”. Cam asa se comporta oamenii de vanzari in general si poate e firesc sa fie asa. Si totusi..

 

In pofida importantei indubitabile a vanzarilor, alaturi de marketing, pot exista si un departament de strategie si unul de business development. N-or fi si acestea importante sau poate mai importante? Cum si cat poti vinde, in ce conditii, daca n-ai o strategie bine pusa la punct? Ca sa nu mai amintesc de relatia productie – vanzari la firmele de productie, unde cei din productie se considera vedetele firmei.

 

Dar ce se ascunde in spatele echipelor de productie, de vanzari si marketing, a acestor zone care „produc” efectiv business, piata, cota de piata si care aduc in cele din urma profit sau nu, in functie de eficienta actului de vanzare, de eficienta celui de productie etc. Se „ascund” niste departamente „suport”, niste departamente „neproductive”, a caror activitate este mai greu de masurat, deci si de evaluat si de recompensat. Totusi ele exista, le toleram, le suportam si nu putem fara ele. Sau putem? Multi antreprenori din anii ‘90 au putut la inceput, dar le-a trecut pe masura ce le-au crescut afacerile si n-a mai mers fara ele. Sau a mai mers pana au esuat.Vobim despre finante, resurse umane, juridic, IT, logistica.

 

Cum sa masori eficienta activitatii echipei de vanzari, a productiei, a investitiilor si a tuturor celorlalte care folosesc bani, fara un departament profesionist financiar – contabil? Cum sa faci rost de banii necesari atunci cand ai nevoie, fara trezorerie? Vedem acum din nou, mai mult ca oricand, ce importanta are eficienta operatiilor sau eficienta de exploatare. Acum cand nu mai cresc vanzarile, cum putem ramane eficienti altfel decat taind din costuri? Cum sa supravietuim altfel?

 

Cum ne putem proteja afacerea mai bine din punct de vedere legal, daca nu beneficiem de aportul unor juristi dedicati si loiali, in relatiile contractuale cu furnizorii, cu clientii, cu statul, cu salariatii si sindicatele? Actiunile de due dilligence in procesul de achizitii si fuziuni sunt de doua feluri, finaciare si legale.

 

Sunt finantist prin formatie, dar intotdeauna spun la cursurile mele, din convingere practica si nu din cartile de resurse umane, ca cele mai importante active ale companiilor merg acasa seara (sau in dimineata urmatoare), la partenerii lor de viata. Deloc intamplator, expresia apartine de fapt unui profesor american tot de finante, nu de resurse umane, Prof. Robert C. Higgins, de la Universitatea statului Washington din Seattle. Mai mult, acum se vede cel mai bine cum echipele de calitate manageriala fac diferenta printre competitori in toate domeniile de business, chiar intre supravietuitori si looseri.

 

Despre IT ce sa mai vorbim? Toata lumea educata din business stie ce inseamna ERP, CRM, SCM si abreverile pot continua, pentru a ilustra foarte sumar unde a ajuns tehnologia informatiei in managementul modern corporatist. Se poate si fara sisteme? Probabil ca da, dar nu ai ce cauta in lumea buna atunci, in lumea competitiva si eficienta, aceea care creeaza valoare si care castiga enorm pe unitate monetara investita (pe om, pe masina, pe ora…).

 

Este vremea departamentelor suport, a acestor activitati care dau sens si directie productiei si vanzarii, ii dau combustibilul si softul, fara de care nici un motor nu merge. E vremea sa reconsideram valoarea acestor activitati si s-o repunem pe picior de egalitate cu celelalte, mai productive, dupa cum e si vremea reconsiderarii proceselor de externalizare si outsourcing, care au tintit cu precadere aceste activitati, mai neproductive, cu avantajele, dar si cu dezavantajele si costurile lor.

Autor: Ovidiu Dimbean-Creta

Aboneaza-te la newsletter