Mediul economic in 2013, vazut de expertii EXEC-EDU

Cu bune si cu rele, in anul 2013 intrezarim cateva luminite la capatul tunelului: domenii care au oportunitati de dezvoltare, competente valorizate, noi initative antreprenoriale. Le-am propus expertilor EXEC-EDU un exercitiu de privire in viitor si iata ce am aflat.

“Dupa cativa ani care au pus la mare incercare mediul de afaceri din lumea intreaga,  anul acesta ne va  aduce o usoara stabilizare. in functie de locul in care se plaseaza afacerile noastre, putem fi mai increzatori sau mai tematori”, apreciaza Alecxandrina Deaconu.

In opinia lui Ovidiu Dimbean Creta, economia romaneasca este un fel de “economie pe cale de consecinta”, depinzand in mare masura de economia europeana. „Stam in bataia vanturilor si daca bate val de NATO, UE, Shengen, etc e de bine, daca bate criza, e parjol ! Ultimii aproape 10 ani confirma aceasta afirmatie. UE trebuie sa caute solutii pentru repornirea cresterii, la fel si noi si probabil ca cheia acestei reporniri sta tot in banking si in deblocarea filozofiei acestuia, iar noi ne-am vandut bancile, deci…”

Iata care vor fi principalele tendinte din economia romaneasca in 2013 in perspectiva lui Ovidiu Dimbean Creta:

a) Determinarea noii puteri politice de a aduce mai multi bani la buget, atat prin majorarea unor taxe si impozite, cat si prin aparitia unora noi, dupa un an electoral, situatie care nu va incuraja nici economia “alba”, ci in cel mai bun caz pe cea “gri”, nici investitiile si nici consumul;

b) Continuarea actiunilor oportunistice, generate de devalorizarea unor categorii de active (terenuri, proprietati imobiliare), ale caror preturi nu-si vor relua cresterea si respectiv, de inrautatirea situatiei economice a unor companii sau schimbarea strategiei de abordare a pietei romanesti (ex.: Ikea va mai demara probabil un magazin in 2013 in Romania, la Cluj si poate si un al doilea in Bucuresti, Auchan a achizitionat Real de la Metro in 2012).

c) Capitalurile vor cauta cu precadere domeniile aducatoare de plusvaloare rapida (energia), de brain si inovatie (IT&C), de servicii de toate felurile (care in Romania sunt un “never ending story”), vor cauta dezvoltarea si consolidarea retailului de convenienta in dauna celui de megamarket sau de mall (vezi extinderea exponentiala a Mega Image in ultimii ani si preluarea de catre Kaufland a pozitiei de leader in retail in fata Carrefour si Metro), precum si revenirea agriculturii la masa contribuitorilor PIB, in dauna speculei cu terenuri de pana in 2008.

Daca incercam sa consolidam tendintele de mai sus, Ovidiu Dimbean Creta estimeaza ca mediul de afaceri “va fi agitat, pentru ca unele sunt antagonice, intre macro si micro (vezi fiscalitatea), intre banci si clientii lor, persoane fizice si juridice (vezi reluarea creditarii economiei in special), iar altele vor fi oportunistice, ca si pana acum, dar cel putin vor aduce niste surplusuri in economie (energia, agricultura, mai ales daca vremea ne va avantaja si in 2013 ca in 2011, dar si industria de componente si piese de schimb, accesorii, diverse echipamente, utilaje, masini, etc…, care in afara de Renault si Ford, a tot venit prin Ardeal si Banat si va mai veni)”.

Lucrurile bune ale acestui context economic sunt, dupa cum arata Alecxandrina Deaconu, o crestere a competitiei, stimularea initiativelor, asumarea riscurilor, o grija pentru valorificarea eficienta a tuturor resurselor folosite, o preocupare sustinuta pentru pastrarea pietei, construirea unor parteneriate care sa favorizeze mentinerea si dezvoltarea afacerii, un interes sporit pentru procurarea si fidelizarea competentelor cheie, mai ales in cazul managerilor.

Oportunitatile oferite de 2013

Conform expertilor EXEC-EDU, oportunitatile vor fi in IT&C, social media & marketing, unde dezvoltarile sunt infinite si foarte rapide, iar daca ne gandim la servicii, le putem enumera pe cele turistice, logistice, de servicii medicale si medicina alternativa, naturista, chiar si alimentatia naturista, care va creste pe masura prioritizarii ei de catre consumatori.

Un domeniu foarte interesant este cel al energiei. Alecxandrina Deaconu explica: „De voie sau de nevoie, Romania,  isi va concentra atentia in anii urmatori asupra domeniului energetic. Statutul  de tara membra a Uniunii Europene ii impune sa se alature Europei in efortul sau de construire a unei piate unice competitive. Scopul final al acestui demers este acela:
– de a construi pe termen mediu si lung o piata unica de energie, (in care consumatorii au posibilitatea de a alege, inclusiv peste granita si  in care preturile vor ajunge sa convearga catre acelasi nivel);
– de a evita avantajul competitiv neloial. Acesta apare atunci cand producatorii unui bun au acces la energie mai ieftina intr-o anumita tara din ratiuni care nu tin de eficienta economica, ei vor avea un avantaj competitiv neloial fata de concurentii lor din alta tara.

Desi s-a angajat la demersul european, dupa 2008, Romania a incetinit  liberalizarea pietelor de energie. Ca urmare, este nevoita sa recupereze rapid  restantele si sa se alinieze acordurilor asumate.

Oportunitatile de afaceri in acest domeniu decurg din faptul ca vorbim despre o piata  noua, cu posibilitati mari de  castig, in care competenta se dezvolta in mare parte prin actiunea nemijlocita, in care poti sa-ti asumi roluri diferite, unde investitorii straini sunt interesati, unde exista posibilitatea implementarii unor proiecte europene, unde paleta de profesii si meserii este foarte larga si se bazeaza pe cunostinte tehnice dar si financiare, de bursa, de negociere, comerciale, de audit sau de management. Sau in cazul celor cu convingeri ecologiste, exista sansa de a  lucra in domeniul energiei solare, eoliene, a mareelor, geotermica sau de biomasa”.

Aboneaza-te la newsletter