Liderul si echipa creativa

Criza ne-a secat creativitatea sau ne-a facut mai creativi? Care e rolul liderului in stimularea creativitatii celorlalti? Cum se manifesta creativitatea in EXEC-EDU si cu ce rezultate?

Criza a fost un dus rece, dupa parerea mea. A trezit o parte dintre firmele devenite cam arogante, dar si cam letargice in gloria lor. Le-a invatat sa schimbe sintagma linistitoare: “E loc pentru toata lumea” cu intrebarea: “Ce sa fac eu ca sa am o felie cat mai mare din prajitura care se numeste PIATA si care a inceput sa scada (asa cum se lasa cozonacul prost gatit)”? De ce a scazut prajitura? Pentru ca, in criza, clientii, si ei cam aroganti si nejustificat de cheltuitori la un moment dat, pentru ca erau siguri de viitorul carierei si veniturile in crestere, au devenit precauti. Dar nu numai precauti, ci si mai informati si mai pretentiosi. Mai devreme sau mai tarziu, oricum ar fi devenit mai exigenti, chiar si fara criza.
Vreau deci sa spun ca, spre binele nostru, criza a indreptat, ce e drept cam violent, niste comportamente vicioase.
Va amintiti cum stateam la coada ca sa ne cumparam o casa, o masina, o excursie, haine si ce mai credeam ca ne trebuie? Si cum nu gaseam, eram adesea rau tratati, sau luati de fraieri. Pai cum sa ne purtam acum cu furnizorii care ne-au umilit atunci cand le era bine? Pe deasupra, unii au ramas la fel. Nu au invatat nimic, in afara de a se plange. Vor da faliment si se vor mira de ce. Si-si vori spune ce nedreapta e soarta, legislatie, UE si altele. Dar sa nu ne mai ocupam de ei. Sa ne gandim mai bine la firmele care si-au invatat lectia. Chiar daca la un moment dat ii cam tineau la respect si la coada pe clienti, au inceput sa alerge dupa ei, s-au reinventat si acum identifica oportunitati in criza. Dacia, de exemplu, care le-a dat fiori celor mai respectabili producatori auto germani. Dar si angajati disponibilizati care, departe de a se lasa infranti, si-au pornit mici afaceri profitabile.
Goana dupa clienti si dorinta de a-i satisface a ascutit creativitatea si inovativitatea. Au aparut analize SWOT si managementul schimbarii. Caci, asa cum spunea Einstein, numai nebunii pot crede ca poti obtine rezultate diferite facand aceleasi lucruri. Si a aparut o alta intrebare: “Ce sa facem noi diferit, asa incat clientii sa vina la noi si nu la concurenti”? Asta e o intrebare strategica. Va asigur ca si-o pun tot mai multe companii. In ultimii doi ani am condus workshopuri si cursuri de strategie cat in cei aproape 20 de cand ma ocup de domeniul asta, de care putini erau interesati.
Criza a mai asezat si relatiile angajatori – angajati. Primii au inceput sa se uite cu mai mult respect si atentie la resursele umane, pe care le trateaza diferentiat. Au facut curatenie, scapand de alergicii la munca, pe de alta parte incurajeaza, motiveaza si dezvolta  talentele, le pun in valoare competenta si creativitatea. Mai mult, le dau satisfactie, aplicandu-le in practica ideile bune si recompensandu-i. Teme comune, preferate in companiile creative si performante sunt: “Cum respectam promisiunea de valoare pe care le-am facut-o clientilor”? “Cum reducem costurile inutile, in special pe cele fixe”? “Cum facem outsourcing pentru activitatile ce depasesc sfera competentelor noastre cheie si distinctive”?
Care e rolul liderului?
In primul rand sa fie el insusi un pasionat, un vizionar, care le desfiinteaza celor din jur teama de a gresi si de a se exprima, aloca resurse pentru implementarea ideilor bune si ii recimpenseaza pe merituosi. Apoi sa isi transforme membrii echipei in fini observatori ai clientilor pe care ii respecta si vor sa-i serveasca, in generatori de idei si in maestri ai inovatiei.
Toate aceste lucruri se intampla la EXEC-EDU, care imi doresc sa fie o “companie paun”. Asa cum paunul are un corp mic dar vanjos si o coada bogat colorata, stralucutoare si cuprinzatoare, noi suntem o echipa mica de organizatori, care ii sustinem si ii punem in adevarata lumina pe expertii nostri de exceptie, cu ajutorul carora oferim cea mai diversa paleta de programe utile si memorabile, pentru manageri.
Echipa noastra este agila, curajoasa, fara inhibitii, libera sa-si exprime cele mai nastrujnice idei si sa gaseasca metodele de a le pune in aplicare. Clientii sunt multumiti, peste 60% dintre cursanti au fost la alte cursuri in trecut sau au fost recomandati de fosti cursanti.Ideile ultimilor ani au fost in primul rand initierea unor mecanisme de comunicare pentru o cat mai buna intelegere dar si satisfacere a nevoilor cursantilor si clientilor nostri. Apoi reducerea inteligenta a costurilor, pentru a avea resursele de a ne dezvolta competentele centrale si distinctive. Cresterea numarului de parteneriate cu furnizori de mare valoare, romani si straini, ai unor cursuri cerute dar deficitare sau inexistente in piata.

 

PROF. DR. LAVINIA RASCA
Profesor strategie şi antreprenoriat EMBA – ASEBUSS,
DirectorGeneral – EXEC-EDU

Aboneaza-te la newsletter