De ce sunt la moda instrumentele de evaluare a personalitatii?

In ultimii ani, testele de personalitate au invadat organizatiile, iar aria lor de aplicare s-a extins de la recrutare si dezvoltare personala la leadership, cultura organizationala, lucru in echipa, coaching, luarea deciziilor, risc si multe alte aspecte. Si totusi, de ce au devenit atat de populare aceste instrumente de evaluare si cum il alegem pe cel mai potrivit ?

  • Mai intai pentru ca flexibilitatea comportamentala, inteligenta emotionala, empatia, capacitatea de a face fata situatiilor neclare sau complexe au devenit cerinte esentiale. A crescut, treptat, si preocuparea de a constientiza si descoperi potentialul din fiecare din noi, dorinta de ne dezvolta comunicarea, felul in care negociem, influentam si gestionam stresul.
  • Apoi pentru ca organizatiile isi doresc instrumente simple, dar validate stiintific care sa creeze un limbaj comun, cu scopul de a imbunatati coeziunea de echipa, implicarea si motivarea.

Pornind de la aceste nevoi reale ale organizatiilor, instrumentele de evaluare au inflorit peste noapte, facand foarte dificila intelegerea si selectia celor mai potrivite. Din dorinta de a oferi un reper valid in acest sens, Kahler Communication, care ofera modelul Process Communication Model in Romania, a realizat un studiu al celor mai populare tipuri de assessment-uri, realizand o analiza a acestora. Selectia a fost realizata pe baza originalitatii fiecarui model, a validitatii si recunoasterii sale si a scopului pe care il servesc:

  • Resurse umane: recrutare si selectie, evaluare profesionala, evaluarea traiectului de cariera
  • Management: dezvoltarea echipei, coeziunea echipei
  • Comunicare si relatii interpersonale
  • Training
  • Creativitate
  • Auto-cunoastere si dezvoltare personala
  • Coaching si consiliere

Iata care sunt cele mai populare modele, pe baza studiului Kahler Communication:

  • Process Communication Model
  • Enneagram
  • Herman Brain Dominance Instrument (HBDI)
  • DISC (in care isi au originea multe alte instrumente, precum Predictive Index, Insights, Thomas Wilson Learning, etc)
  • MBTI
  • Team Management System


Vrei sa afli mai multe despre fiecare si despre utilitatea lor? Scrie-ne si iti vom trimite studiul complet.

Trebuie sa fim constienti ca nici una dintre abordari nu are pretentia de a ne surprinde in toata bogatia si complexitatea noastra. Sunt doar “harti”, iar hartile nu pot reprezenta intreg teritoriul. Fiecare model ofera doar o fateta a personalitatii sau comportamentului nostru. Selectia se face tinand cont de nevoile, obiectivele si criteriile avute in vedere de catre grupul vizat.

Autor: Oana Scarlat

Aboneaza-te la newsletter