Ce facem cu oamenii problemă din echipă?

Cred ca fiecare dintre noi a intalnit oameni  problema in echipele din care a facut parte. De aceea, va propun sa ne oprim la trei dintre nenumaratele situatii care pot aparea si sa vedem cum am putea actiona:
a) Absentul.

Implicarea unui membru in echipa din care face parte poate fi influentata de aparitia unei probleme de munca sau de viata personala.
In acest caz, cea mai buna strategie este:
– de a interveni imediat si de a discuta cu el (sau cu ea) despre situatia aparuta, intr-un mod care care nu genereaza defensiva;
– de a explica problema si de a vedea care este perceptia membrilor echipei cu privire la aceasta situatie;
– de a cere in mod explicit acestui membru al echipei sa precizeze daca mai are timp pentru echipa. Daca raspunsul lui este nu, se va cauta o cale de despartire;
– daca despartirea nu este posibila, vom cauta modalitati ca acest membru al echipei sa-si faca treaba in afara intalnirilor de lucru programate si sa primeasca responsabilitati legate in cat mai mica masura de echipa.

b) Lenesul.

Asa cum am mentionat deja, nu este neobisnuit ca unul sau mai multi dintre membrii echipei sa „mascheze” faptul ca nu contribuie la rezultatele echipei. Aceste situatii apar atunci cand principiile etice legate de munca sunt diferite si unul sau mai multi membrii ai echipei isi asuma o responsabilitate suplimentara asigurand ca munca va fi facuta si ca productivitatea redusa a membrilor echipei va fi acoperita. Standardele de munca variaza totdeauna de la o persoana la alta.

O strategie pentru a rezolva o astfel de situatie este aceea de a ridica problema la inceputul proiectului. O buna diviziune a muncii si stabilirea modalitatilor de evaluare ne asigura ca fiecare membru al echipei va aduce o contributie echitabila. in cazul in care apare o anomalie, este necesar sa cuantificam si sa realocam volumul de munca suplimentar astfel incat sa respectam principiul echitatii.

c) Adeptul stilului pe ultima 100.

Suntem cu totii oameni si ne caracterizeaza faptul ca vrem sa amanam pentru maine ceea ce trebuia facut azi. Acesta este o problema speciala care priveste munca in echipa. Echipele sunt alcatuite din persoane cu programe de lucru si stiluri de munca diferite. Exista persoane care exceleaza atunci cand sunt sub presiune si au termene stranse in timp ce altele  considera ca este stresant sa astepte pana in ultimul minut.

In aceasta situatie, cel mai bine este:
– sa stabilim momente de control intermediare sau mini-deadline-uri, astfel incat sa ne asiguram ca munca se desfasoara intr-un ritm normal si,
– sa fim realisti atunci cand orarele de munca sunt intocmite si deadline -urile sunt stabilite.
Inainte de a stabili deadline-uri , vom cere tuturor membrilor echipei sa-si verifice calendarul personal de munca astfel incat sa poata depista orice problema inainte ca ea sa apara.
La fiecare intalnire vom verifica angajamentul care ar putea afecta inabilitatea persoanei de a respecta termenele stabilite. si, ne vom lua o rezerva: vom stabili deadline-ul cu cateva zile mai devreme decat cele finale – pentru orice eventualitate!

Prof.dr.Alecxandrina Deaconu, EXEC-EDU

Aboneaza-te la newsletter