9 moduri de a crea un mediu de lucru FARA STRES!

WorkshopManagementulstresului2 frame

Stiai ca, in medie, un om de afaceri gestioneaza intre 30 si 100 de proiecte concomitent? In plus, astazi, un angajat obisnuit este intrerupt de 7 ori pe ora si distras pana la 2,1 ore pe zi. Iar 4 din 10 dintre angajatii din corporatii trec chiar in acest moment printr-un proces de restructurare si, astfel, se simt nesiguri fata de ceea ce le rezerva viitorul. Acestea sunt doar o parte din motivele pentru care peste 40% din populatia adulta declara ca sufera de insomnii din cauza evenimentelor stresante de peste zi.

Exista o cale de a ramane eficient si concentrat pe parcursul zilei? E oare posibil sa realizezi tot ce iti propui si sa iti ramana inca energie dupa ce termini programul de lucru ? Cum sa ramai calm cand ai atatea probleme de rezolvat?

Dr. Sharon Melnick, psiholog si autor al cartii Success Under Stress a petrecut peste 10 ani de cercetare la Harvard si a chestionat 6000 de clienti si cursanti in cautarea acestor raspunsuri.

Iata care sunt concluziile sale:

Alege actiunea in locul RE-actiunii

“Experimentam stari de stres atunci cand simtim ca situatia ne scapa de sub control” spune Melnick. Acest lucru activeaza hormonul stresului si, daca ni se intampla frecvent, ne ruineaza increderea, concentrarea si starea de bine. Psiholoaga americana ne sfatuieste sa identificam aspectele pe care le putem controla si cele care nu sunt sub controlul nostru, intr-o situatie anume. De regula, gestionezi direct propriile actiuni si raspunsuri, dar nu si fortele externe, spre exemplu tonul vocii intelocutorului. “Fii impecabil pentru ceea ce tine de tine, ne sfatuieste ea, si renunta la restul.

Respira adanc

Daca te simti coplesit sau iesi dintr-o intalnire tensionata si vrei sa iti lipezesti mintea, cateva minute petrecute respirand adanc te vor ajuta sa te echilibrezi” spune Melnick. Inspira adanc pentru 5 secunde, tine-ti respiratia si apoi expira la fel de incet, pe nas. Este ca si cum ai obtine starea de calm si focus dintr-o sedinta de yoga in 3 minute, sau mai putin, la tine in birou, afirma ea.

Elimina intreruperile

Multi dintre noi ne simtim bombardati pe parcursul zilei. E-mailuri, telefoane, mesaje scurte si bruste, deadline-uri urgente, toate conspira pentru a ne face mai usor de distras decat oricand. Desi s-ar putea sa nu ai control asupra celor care te intrerup, iti poti controla felul in care reactionezi. Spre exemplu, ii poti “educa” pe cei din jurul tau facandu-ti un obicei in a raspunde la mesaje doar de 3 ori pe zi, la intervale fixe, sa iti stabilesti intalniri fata in fata sau sa inchizi usa cand trebuie sa te concentrezi.

Planifica-ti intreaga zi pentru a avea energie si focus

Multi dintre noi ne petrecem ziua folosind o abordare de tip “push”, adica gandindu-ne ca, daca muncim continuu 8-10 ore, vom reusi sa finalizam mai multe lucruri. Ceea ce obtinem in schimb este faptul ca productivitatea scade, nivelul de stres creste si ne epuizam complet energia, spune Melnick. Ea ne recomanda sa ne programam pauze scurte, sa facem stretching sau un exercitiu de respiratie, propunandu-ne, pe cat posibil, intervale de 90 de minute de lucru intens si concentrare, urmate de o mica perioada de refacere a energiei.

Schimba povestea

Perspectiva ta asupra evenimentelor de la birou este doar o interpretare subiectiva a faptelor, vazuta deseori prin filtrul propriilor indoieli. Totusi, daca poti sa faci un pas inapoi si sa te uiti ceva mai obiectiv la situatie, vei fi mai eficient si nu vei mai lua totul ca pe un afront personal.

Numara pana la 10

Cand esti frustrat sau furios, numara pana la 10 sau, cum ne sfatuieste Melnick aplica alte tehnici de a te “racori”, inainte de a reactiona exagerat. Spre exemplu, incearca urmatorul exercitiu: Inspira adanc pe gura, ca si cum ai sorbi printr-un pai si apoi expira normal, pe nas. Daca faci exercitiul corect, vei simti imediat efectele. E ca si cum ai apasa butonul de “pauza”, acordandu-ti timp sa te gandesti cum reaactionezi, spune ea.

Nu iti mai induce singur starea de stres

Invata sa nu iti mai induci stresul, acordandu-ti mai multa incredere in tine si renuntand sa mai cauti aprobarea celorlalti. Daca esti mult prea absorbit de ceea ce cred ceilalti – ceea ce oricum nu poti controla – devii stresat de detalii sau, din contra, eviti sau amani lucrurile ca sa nu dezamagesti. In mod ironic, odata ce iti intorci atentia de la perceptia celorlalti asupra muncii tale la munca in sine, ai mai multe sanse sa ii impresionezi.

Prioritizeaza-ti prioritatile

Avand atatea deadline-uri care se bat cap in cap, e critic sa iti definesti ce e cu adevarat important si de ce. Acest lucru presupune claritate, spune Melnick. E important sa intelegi care e rolul tau in organizatie, care sunt prioritatile strategice ale companiei si propriile scopuri si puncte forte. Pune-ti la punct lista de activitati, prioritizand acele proiecte care au cel mai mare impact si se aliniaza cel mai bine cu obiectivele tale personale.

Fii cel mai generos critic al propriei persoane

Cu 60,000 de ganduri care ne invadeaza mintea zilnic, pesmismul ne poate cauza la fel de mult stres ca si un eveniment extern. Rezolvarea ? In loc sa fii dur si excesiv de critic cu tine insuti, incearca sa te incurajezi. Gandurile pozitive te vor ajuta sa te auto-motivezi ca sa ai succes si, pana la urma, sa ii inspiri si pe ceilalti.

___________________________________________________________________________

Vino in 13 iunie la workshop-ul de Managementul stresului condus de Avisek Majumdar, instructor de Yoga, format la cele mai inalte scoli din India, profesor la Stejarii Country Club si trainer in terapii holistice. Vezi mai multe despre curs.